رئیس جمهور آذربایجان: بسته ماندن مرز زمینی دلیل امنیتی دارد

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: روندهای جهانی، ایجاد کانون‌های جدید مناقشه و افزایش تنش در اطراف ما، همراه با تمایلات انتقام‌جویانه در ارمنستان، ما را مجبور می‌کند که همواره به حوزه نظامی توجه کنیم.

به گزارش مشرق، امروز اولین جلسه از دوره هفتم مجلس جمهوری آذربایجان برگزار شد.

پس از آنکه «زیاد صمدزاده»، نماینده ۸۴ ساله، فهرست نمایندگان جدید را قرائت کرد، دستور جلسه را ارائه کرد.

سپس «صاحبه غفارووا» که از سوی حزب حاکم «آذربایجان نوین» برای ریاست مجلس ملی پیشنهاد شده بود، به عنوان رئیس انتخاب شد. غفارووا از سال ۲۰۲۰ در این سمت قرار دارد. پیش از او، اوکتای اسدوف رئیس مجلس بود، اما او این بار موفق به کسب کرسی نمایندگی نشد.

برخلاف دوره‌های گذشته، این بار تعداد معاونان رئیس مجلس افزایش یافته است.

«علی احمدوف» به عنوان نائب رئیس مجلس ملی آذربایجان و ضیافت عسگروف، موسی قاسملی و رافائل حسین‌اف به عنوان معاونان انتخاب شدند.

تا پیش از این، مجلس جمهوری آذربایجان تنها سه معاون (یک نائب رئیس و دو معاون) داشت.

علی احمدوف از سال ۲۰۱۳ معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان بود.

ضیافت عسگروف از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ نائب رئیس مجلس بود.

گفته می‌شود که رافائل حسین‌اف در مجلس آذربایجان حزب همبستگی مدنی و موسی قاسملی طیف مستقل را نمایندگی می‌کنند.

در دوره گذشته، معاونان رئیس مجلس فضائیل ابراهیملی و عادل علی‌اف بودند.

عادل علی‌اف در ماه ژوئیه به عنوان رئیس اجرایی منطقه سوراخانی منصوب شده بود.

در اولین جلسه مجلس جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور اظهار داشت: برخی از گروه‌های خارجی که نمی‌توانند پیروزی آذربایجان در جنگ دوم قره‌باغ را بپذیرند، برنامه‌های جدیدی تدارک دیده‌اند. هدف از این کارزارهای رسانه‌ای، بدگویی، افترا و تهمت‌ها دقیقاً همین است. این موضوع را دائماً در دستور کار نگه دارند و با این امید زندگی کنند که شاید روزی آذربایجان لغزش کند، ضعیف شود و این حرکات زشت دوباره آغاز شود. ما باید از این امر آگاه باشیم. دولت آذربایجان این را می‌داند و جامعه نیز باید از آن مطلع باشد. بنابراین، ما نباید به هیچ وجه آرامش پیدا کنیم.

وی همچنین افزود: اکنون پس از ۳۰ سال اشغال، وارد مرحله گسترده‌ای از بازسازی و توسعه شده‌ایم و نتایج نیز آشکار است. در طول ۳-۴ سال اخیر، مواضع بین‌المللی کشورمان مستحکم‌تر شده است. ما توانستیم نتایج جنگ دوم قره‌باغ و عملیات ضدتروریستی را به جهان بقبولانیم.

رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین بر ادامه تحریکات ایدئولوژیکی علیه آذربایجان تأکید کرد و گفت: تحریکات ایدئولوژیکی علیه ما ادامه دارد. البته تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته‌، زیرا اراده قوی ملت و روح ملی ما در برابر آن‌ها ایستاده است. هرگونه تحریک ایدئولوژیکی در اینجا ریشه نمی‌گیرد. اما این نباید ما را آرام کند. ما باید این بازی‌های زشت را افشا کنیم، همان‌طور که تاکنون کرده‌ایم، هم به صورت رسمی و هم در عرصه عمومی و رسانه‌ای. من معتقدم که مردم آذربایجان امروز همه چیز را به خوبی می‌بینند و می‌دانند که چه کسی دوست و چه کسی دشمن است.

الهام علی‌اف افزود: در ارمنستان نیز نیروهای انتقام‌جو به پا خاسته‌اند. این فقط عناصر سیاسی حاشیه‌ای نیستند، بلکه حکومت فعلی ارمنستان نیز با این افکار و خیال‌ها زندگی می‌کند. اگرچه به ظاهر می‌گویند که این نتایج جنگ دوم قره‌باغ و عملیات ضدتروریستی را پذیرفته‌اند، اما سیاست‌ها و اقدامات آن‌ها تصویر کاملاً متفاوتی را نشان می‌دهد. حفظ گروه مینسک، که تا به امروز هیچ کارکرد واقعی نداشته، نیز گواهی بر این است. ما در مرزهای متعارف قوی‌تر می‌شویم، زیرا در هر لحظه می‌توان از ارمنستان انتظار تحریکات را داشت و آن‌ها به طور گسترده‌ای در حال تسلیح هستند و همچنین با کشورهای خارجی، به ویژه قدرت‌های بزرگ، تمرینات نظامی انجام می‌دهند. کشورهای غربی به ارمنستان سلاح و مهمات ارسال می‌کنند. برنامه‌هایی از سوی برخی کشورهای غربی برای تحریک ارمنستان علیه ما وجود دارد و این کاملاً واضح است.

رئیس‌جمهور آذربایجان با اعلام اینکه اولویت اول کشورش افزایش قدرت نظامی است، گفت: اگرچه جنگ دوم قره‌باغ و عملیات ضدتروریستی پشت سر گذاشته شده، اما روندهای جهانی، ایجاد کانون‌های جدید مناقشه و جنگ و افزایش تنش در اطراف ما، همراه با تمایلات انتقام‌جویانه در ارمنستان، ما را مجبور می‌کند که همواره به این حوزه توجه داشته باشیم. بازسازی قره‌باغ و زنگزور شرقی نیز از وظایف پیش روی کشور است. اما اگر توجه خود را به حوزه نظامی کاهش دهیم و بودجه لازم را برای آن فراهم نکنیم، در آینده ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.

او همچنین به مسئله بسته ماندن مرزهای زمینی اشاره کرد و اظهار داشت: من با اطمینان کامل می‌توانم بگویم که بسته ماندن مرزهای زمینی طی سال‌های اخیر ما را از فاجعه‌های بزرگ نجات داده است. حتی امروز، در حالی که مرزها بسته هستند، حرکات خطرناکی انجام می‌شود و این حرکات مهار می‌شوند. حفاظت از مرزهایمان ما را از خطرات خارجی محافظت خواهد کرد. در داخل کشور، خطرات وجود ندارد. امنیت و آرامش در آذربایجان سال‌هاست که برقرار است و ثبات ما می‌تواند الگویی برای تمام دنیا باشد. همه می‌دانند که اگر ثبات نباشد، هیچ کشوری نمی‌تواند توسعه یابد. وضعیت و سرنوشت کشورهایی که ثبات آن‌ها از بین رفته برای همه آشکار است. این مهم‌ترین شرط برای امنیت، توسعه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

گفتنی است، در اول سپتامبر، انتخابات پارلمانی زودهنگام در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

۶۰ نماینده از مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و ۳۰۰ عضو هیئت ناظر دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر این سازمان بر این انتخابات نظارت کردند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) برای نظارت بر انتخابات زودهنگام جمهوری آذربایجان دعوت نشده بود.

آذربایجان همچنین هیئت نمایندگی مجمع پارلمانی شورای اروپا را به نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام که در ماه فوریه سال جاری برگزار شد، دعوت نکرده بود.

امتناع از دعوت هیئت نمایندگی مجمع پارلمانی شورای اروپا یکی از دلایل تعلیق صلاحیت هیئت نمایندگی جمهوری آذربایجان در این مجمع به مدت یک سال است.

احزاب مخالف مانند «مساوات»، «آلترناتیو جمهوری‌خواه» و دیگر احزاب شرکت کردند.

حزب جبهه خلق آذربایجان با بیان اینکه «در کشور شرایط برای رقابت سیاسی عادلانه وجود ندارد، آزادی‌های بنیادین محدود شده و بیش از ۳۰۰ زندانی سیاسی وجود دارد»، انتخابات را تحریم کرد.

در ۲ سپتامبر، هیئت ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا و نمایندگان مجمع پارلمانی این سازمان ارزیابی اولیه خود از انتخابات زودهنگام مجلس را اعلام کردند.

هیئت ناظر اظهار داشت که انتخابات در جمهوری آذربایجان مطابق با استانداردهای بین‌المللی برگزار نشده و دموکراتیک نبوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 2
  • AE ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    0 2
    لعنت بر رژیم جعلی و پانترکیستی بادکوبه، رژیمی که بزرگترین شریک استراتژیک صهیون در منطقه، و حامی تجزیه ایران است.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      0 0
      تمامی نواحی قفقاز جنوبی سرزمینهای تاریخی ایران هستند.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    0 2
    استان باکوبایددرست مدیریت شود.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      0 0
      دهستان باکوی ایران عزیز
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      0 0
      دهیاربی عرضه باکوبایداخراج شود.
  • BR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    0 3
    عاذربایجان قلابی بخش کوچکی ازخاک ایرانه
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      0 0
      شک نکنید که همینطوره.زنده بادایران
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    0 2
    باالحاق دوباره استان بادکوبه به خاک ایران و اخراج پانخرهاامنیت به منطقه بازمی گردد.
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      0 0
      اراضی بالادست رودارس همگی خاک تاریخی ایران عزیزهستند
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    0 2
    باالحاق دوباره استان بادکوبه به خاک ایران و اخراج پانخرهاامنیت به منطقه بازمی گردد.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      0 0
      درودبرایران بزرگ ومقتدر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس